شمش آلومینیوم و آلیاژ آلومینیوم

آلومینیوم یک فلز خالص نیست ، استخراج آن از سنگ معدن بوکسیت متشکل از سیلیکات آلومینیوم ، اکسید آهن و سیلیکات آلومینیوم ، اکسید آهن و اکسید آلومینیوم انجام می شود.  بنابراین ، تا اواخر قرون وسطی چیزی در مورد آلومینیوم فلزی شناخته نشده بود . همانطور که از توضیح ما در بالا قابل درک است ، 7.9٪ پوسته زمین آلومینیوم است و تقریباً 250 ماده معدنی مختلف آلومینیوم در پوسته وجود دارد.مهمترین این مواد معدنی سیلیکاتها و هیدراتهای اکسید هستند. سنگ معدن بوکسیت یک هیدرات آلومینیوم است ، مهمترین ترکیب تولید آلومینیوم امروزهکریولیت یک ماده معدنی طبیعی است ،که در گروه ترکیبات هالوژن آلومینیوم قرار دارد.آلیاژهای آلومینیوم به دو گروه قابل درمان با حرارت و غیر حرارتی تقسیم می شوند: آلیاژهای روی بالا (7075) در این گروه قرار می گیرند. آلیاژهای آلومینیوم قابل درمان با گرما: آلیاژهای آلومینیوم با خلوص بالا (بالاتر از 99٪) مانند آلیاژهای آلومینیوم 1100 ، 3003 ، 3004 و 5052 در این گروه قرار می گیرند. آلومینیوم در برابر خوردگی بسیار مقاوم است واگرعناصر آلیاژی مس ، سیلیکون ، آهن ، منگنز ، منیزیم ، کروم یا روی اضافه شوند. آلیاژهای بدست آمده مقاومت به خوردگی آلومینیوم خالص تا حدودی از بین می رود.با پوشاندن یک لایه آلومینیوم خالص در دو طرف آلومینیوم  می توان  این خوردگی راجبران کرد .

  • کاربرد شمش آلومینیوم :آلومینیوم در صنعت خنک کننده جایگاه گسترده ای پیدا کرده است. زیرا فلزی است به راحتی خنک می شود و گرما را جذب می کند. این فلز در بسیاری از بخشها مورد استفاده قرار می گیرد زیرا ارزان تر و در دسترس تر از مس ، پردازش آن آسان و نرم است.از آلومینیوم به طور کلی در تولید کولر ، کانون توجه ، ظروف آشپزخانه و ساخت وسایل نقلیه سبک (هواپیما ، دوچرخه ، موتور خودرو ، موتور سیکلت و …) استفاده می شود. علاوه بر این ، آلومینیوم که ماده مهمی در صنعت است ، فلزی است که همیشه در زندگی روزمره با آن روبرو می شویم.گروه بازرگاني ساتراپ ثقفي يكي از توزيع كنندگان اصلي شمش آلومينيوم در سطح كشور است كه با شركت مجتمع صنايع آلومينيوم جنوب براي تامين نيازهاي توليد كنندگان مرتبط در اين عرصه همكاري مينمايد.
شمش آلومینیوم
شمش آلومینیوم
  • چگالی نسبی: شمش آلومینیوم با توجه به اجزای آلیاژ بین 2.7 تا 2.9 گرم در سانتی متر مکعب متفاوت است. این فقط 1/3 وزن فولاد است.
  • مقاومت در برابر خوردگی آلومینیوم وقتی در تماس با هوا قرار می گیرد یک لایه محافظ طبیعی از سطح ایجاد می کند. این لایه پس از حذف دوباره تولید می شود و بنابراین مقاومت قابل توجهی در برابر خوردگی جوی ایجاد می کند. آلومینیوم خالص و بسیار خالص و همچنین آلیاژهای فاقد مس در برابر طیف گسترده ای از محیط ها مقاوم هستند. به همین دلیل ، این محصولات به طور گسترده ای در صنایع ساختمانی و شیمیایی ، صنایع غذایی و آشامیدنی و صنعت خودرو استفاده می شود.
  • مقاومت در برابر سرما و گرما آلومینیوم مقاومت نسبتاً زیادی در برابر تغییر شکل دارد. با این حال ، با توجه به استفاده از امکانات فنی مناسب ، آلومینیوم و آلیاژهای آلومینیوم خصوصیات تشکیل سرد یا گرم را در طیف وسیعی (نورد ، اکستروژن ، فورج ، ریخته گری) از خوب به بسیار خوب نشان می دهند.
  •  هادی خوب برق و گرما:لومینیوم رسانایی الکتریکی بالایی دارد . مواد مورد استفاده برای هادی های الکتریکی عملاً مواد آلومینیومی خالص هستند. سطح رسانایی گرمایی آن تقریباً چهار برابر بیشتر از آهن است.
  •  خواص مغناطیسی:مغناطیسی نبودن آلومینیوم ویژگی خوبی در مهندسی برق ، الکترونیک و مهندسی مکانیک است.
  • درمان سطحی:طیف وسیعی از امکانات تصفیه سطح برای آلومینیوم در دسترس است ، که به آن توانایی تقریباً متناسب با هر کاربردی را می دهد.  –آنودایزاسیون سطوح تزئینی – طیف گسترده ای از رنگ سطح برای تجهیزات فنی و وسایل نقلیه – مقاوم در برابر سایش – پوشش پودری در بسیاری از سایه های رنگ – نقاشی با اسپری مرطوب در بسیاری از سایه های رنگ – پرداخت – مکانیکی و شیمیایی – سنگ زنی و مسواک زدن و غیره
  •  بازتاب بالاسطوح آلومینیوم:به طور طبیعی بازتابنده نور و گرما هستند.
  • استفاده تکنیک ها:تقریباً از تمام تکنیک های اتصال متعارف می توان برای آلومینیوم و آلیاژهای آن استفاده کرد.
  • هیچ خطری برای سلامتی انسان ندارد:طبق دانش پزشکی امروز ، آلومینیوم هیچ خطری برای سلامتی ندارد.
  • امکان بازیافت:اصطلاح “بازیافت” به معنی استفاده از قراضه و محصولات نهایی استفاده شده به عنوان مواد اولیه ثانویه در تولید محصولات جدید است. تقریباً 1/3 کل مواد اولیه آلومینیوم مورد استفاده با فرایندهای بازیافت مناسب و بدون افت کیفیت تولید شده است.  برای فرآیند بازیافت ، تنها 5٪ از انرژی مورد نیاز برای تولید آلومینیوم اولیه مورد نیاز است.

ارتباط با ما:

ما را در اینستاگرام، تلگرام و توییتر دنبال کنید.

شماره تماس: 74463-021

جهت مشاهده سایر اخبار و مقالات کلیک کنید.

امتیاز به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *