15 حقیقت جالب در مورد مس

15 حقیقت جالب در مورد مس | بازار مس

مردم اطلاعات زیادی در مورد مس ندارند و اگر بخواهید کمی درباره رشته و فعالیت‌تان در حوزه مس به آنها توضیح دهید ممکن است حوصله‌شان از شنیدن صحبت‌های تخصصی سر برود. اما چیزهای نسبتا جذاب‌تری هم درباره مس وجود دارد که می‌توانید در این گزارش بخوانید.

موضوعات محتوا

ابزارهای مسی ایجاد جرقه نمی‌کنند.

طبق بررسی‌های انجام شده، به‌طور متوسط هر خانه که ساخته می‌شود حاوی 181 کیلوگرم مس است.

طبق بررسی‌های انجام شده، به طور متوسط هر خانه که ساخته می‌شود حاوی 181 کیلوگرم مس است که از آن در سیم‌کشی برق‌ها، لوله‌ها و وسایل دیگر استفاده شده. هر خودرو هم به طور متوسط دست کم شامل 22 کیلوگرم مس است که این مقدار مس  مقدار مس عمدتاً در سیستم برق رسانی و سیم‌کشی خودرو است.

همه طلاها حاوی مقادیری مس هستند، حتی طلاهای 24 عیار!

همه طلاها حاوی مقادیری مس هستند، حتی طلاهای 24 عیار. در واقع به دلیل نرمی بالای طلای خالص آن را با فلزهای دیگر آلیاژ میکنند تا بتوانند به آن شکل و کاربرد بازرگانی بدهند. آمیختن طلا با دیگر فلزها بر شکل‌پذیری، سختی، نقطه ذوب و دیگر ویژگی‌های آن تأثیر می‌گذارد. طلاهای با عیار پایین‌تر مانند ۲۲ ،۱۸ ،۱۴ یا ۱۰ دارای درصد بالاتری از مس یا دیگر فلزهای پایه مانند نقره یا پالادیم هشتند. مس در میان فلزها بیش‌ترین کاربرد را بر روند شکل‌دهی طلا دارد و باعث قرمزتر شدن رنگ آلیاژ می‌شود. حتماً تا به حال جواهراتی از طلای قرمز رنگ را دیده‌اید که بیش تر توسط افراد مسن استفاده می‌شود. این طلاها درصد مس بیشتری دارند.

سکه‌های دلار این روزها از یک هسته جامد مسی و لایه‌ای از آلیاژ مس و نیکل ساخته شده‌اند.

سکه مسی ۵۰۰ ریالی

سکه‌های دلار ایالات متحده اینروزها از 4 یک هسته جامد مسی و لایه‌ای از آلیاژهای مس و نیکل ساخته شده‌اند. میلیون‌ها سکه که هر روز دست میلیونها نفر می‌چرخند. در ایران هم یکی از معروفترین سکه‌هایی که از ترکیب آلیاژ مس و نیکل ساخته شده، سکه 500 ریالی است که سال 83 ضرب شده. همانی که رنگ دورش نقره‌ای و وسطش طلایی است. به طور کلی، مس نقش مهمی در ساخت سکه‌ها دارد. میلیاردها سکه که سال‌هاست در جهان دست به دست می‌شوند و هیچ صدمه‌ای به آنها وارد نشده.

مس 100 درصد قابل بازیافت است.

مس 100 درصد قابل بازیافت است و نزدیک به 80 درصد از مسی که تا حالا استخراج و تولید شده، امروز در حال استفاده است. دلیل اصلی این اتفاق این است که مس می‌تواند بدون هیچ تغییری در خواصش بازیافت شود. به بیان دقیق‌تر، بیش از 95 درصد ارزش‌های مس پس از ذوب مجدد و بازیافت همچنان حفظ می‌شوند. طی هزاران سال که بشر از مس به عنوان فلزی برای ساخت اشیای مختلف به‌خصوص سلاح‌های جنگی استفاده می‌کرد، دریافته که این عنصر به راحتی قابل استفاده دوباره است.

مدارک مختلفی وجود دارند حاکی از اینکه در قرن هجدهم میلادی، بخش زیادی از منابع مس جهان در استعمار انگلستان بود و آمریکایی‌ها در آن زمان سعی می‌کردند مس مورد نیازشان را از محل بازیافت لوازم قدیمی تأمین کنند.

از آن زمان تا حالا بازیافت مس در آمریکا به عنوان یک اصل مهم باقی مانده‌است. در کشور ما ایران هم بخشی از اقتصاد خرد صنعت مس مربوط به بازیافت لوازم مسی و قدیمی مردم که غالباً از طریق دوره‌گردها جمع‌آوری می‌شوند است.

طومارهای کشف شده  از جنس پوست در اطراف دریای مرده، حاوی مس هستند.

دریای مرده، دریاچه‌ای در کرانه باختری رود اردن است که آنقدر نمک زیادی دارد که به راحتی می‌توان روی آن خوابید و مجله مس را خواند! در سال ۱۹۴۷ میلادی در کناره این دریاچه، طومارهایی کشف شدند که در پژوهش‌های مربوط به آئین یهودیت و مسیحیت اهمیت بسزایی داشتند.

داستان به این صورت نقل شده که چوپانی از قبایل بومی ساکن این منطقه بز گله‌اش را گم می‌کند. هنگام جست‌وجو برای یافتن آن، به غاری می‌رسد. سنگی را در این غار می‌اندازد. در این هنگام صدای برخورد این سنگ با ظرفی سفالین، باعث کنجکاوی او می‌شود. پس از ورود به این غار، خمره‌ای سفالین در این غار می‌یابد که درون آن طومارهای قدیمی وجود داشت. این طومارها به طومارهای دریای مرده معروف شدند. بیشتر آنها گرچه از پوست حیوانات نادر ساخته شده بودند اما یکی از آنها زمانی که مورد پژوهش و بررسی قرار گرفت معلوم شد که حاوی مس است.

مجسمه آزادی با رویه‌ای از فلز مس در بندر نیویورک نصب شده است.

مجسمه آزادی با رویه‌ای از فلز مس در بندر نیویورک نصب شده. طرح مجسمه را فردریک بارتولدی فرانسوی و سازه درونی آن را گوستاو ایفل، مهندس برج ایفل، طراحی کرده‌اند. وزن تقریبی مسی که در طراحی این سازه به کار رفته جمعاً به بیش از 81 تن میرسد.

مس به‌طور طبیعی ضدباکتری است.

دستگیره‌های در و نرده‌های فلزی کنار راهروها دو گزینه عالی برای مهندسان سازنده ساختمان‌ها هستند که اگر مسی ساخته شوند می‌توانند نقش مهمی در جلوگیری از گسترش باکتری و بیماری داشته باشند.

اخیراً دانشمندانی در شیلی نیز به این نکته پی برده‌اند که می‌توانند از مس به شکلی در ساخت لباس استفاده کنند که باعث از بین رفتن باکتری‌های سطح پوست افراد شود.

همچنین در بعضی از کارخانجات پیشرفته، در کفش کارگرانی که کمتر فرصت استحمام پیدا می‌کنند مس کار گذاشته‌اند که دچار عفونتهای پوستی پا و انگشتان پا نشوند.

استفاده از مس در کفش

بخش زیادی از سیستم اتصال به زمین از سیم‌ها و لوله‌های مسی تشکیل می‌شود.

سیستم اتصال به زمین که بخش زیادی از آن از سیم‌ها و لوله‌های مسی تشکیل می‌شود می‌تواند جان بسیاری از افرادی که از خطر برق گرفتگی ناشی از اتصالات الکتریکی نجات دهد. این سیستم همچنین خانه‌ها و سازه‌های بلند و تشکیلات الکتریکی آنها را از آسیب دیدن بر اثر برخورد صاعقه و رعد و برق حفظ می‌کند. نمونه‌های بسیاری از این سیستم‌ها را می‌توانید بالای برج‌های معروف تهران و شهرهای دیگر پیدا کنید.

استفاده از سیم مسی | بازار مس

استفاده از سیم مسی کلاف 100 متری | بازار مس

مصریان باستان برای لوله کشی آب اهرام مصر از مس و زنان در آن دوره برای آرایش اطراف چشم از گرد مس اکسید شده استفاده می‌کردند.

هزاران سال پیش، مصریان باستان برای لوله‌کشی آب اهرام مصر و نماد آنخ از مس استفاده می‌نمودند. این تنها استفاده مس در مصر کهن نبوده و شواهدی به دست آمده درباره اینکه زنان در آن زمان برای آرایش اطراف چشم از گرد مس اکسید شده استفاده می‌کرده‌اند.

سرآشپزهای حرفه‌ای ترجیح می‌دهند با قابلمه‌ها و دیگ‌های مسی آشپزی کنند.

چرا؟ این نوع ظرف‌ها پخت و پز یکنواختی را ارائه می‌دهند و با پخش یکسان حرارت و جلوگیری از داغ شدن بیش از حد یک نقطه، باعث می‌شوند غذا نسوزد و همه جای آن به یک اندازه بپزد.

از مس اغلب به عنوان «فلز ابدی انسان » یاد می‌کنند. چون بسیار بادوام است.

از مس اغلب به عنوان (فلز ابدی انسان) یاد می‌کنند. چون بسیار بادوام است، خواصش در دراز مدت تغییر نمی‌کند، منابعش خیلی محدود نیستند و در همه برنامه‌های زندگی انسان استفاده می‌شود.

مس همه جا هست. از تلویزیون، رادیو، سیم‌کشی برق گرفته تا ماکرویو و اتوی بخار!

مس همه‌جا هست. چرا راه دور برویم؟ در تلویزیون، رادیو، سیمکشی برق، ماکرویو و اتوی بخار! این فلز اغلب با روی و قلع، آلیاژ شده و همین باعث
می‌شود که حالت طلایی رنگی داشته باشد.

مس در تلویزیون | بازار مس

هر فرد به‌طور متوسط در طول عمرش از 680 کیلوگرم مس استفاده می‌کند.

هر فرد به طور متوسط در طول عمرش از 680 کیلوگرم مس برای لذت بردن از زندگی استاندارد امروزی استفاده می‌کند؛ در کامپیوترها، تلفن‌ها، اتومبیل و غیره.

مس سازنده دو فلز مهم برنز و برنج است.

مس می‌تواند سازنده دو فلز مهمی باشد که امروزه همگی از کاربردهای مختلفش اطلاع داریم. این عنصر در ترکیب با قلع سازنده برنز است و آلیاژش با روی، سازنده برنج.

منبع : عصر مس آنلاین

امتیاز به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *