لوله مسی چیست؟

what-is-copper-pipe-1

لوله‌ی مسی، لوله‌ای با سختی بالاست که از مس ساخته شده و برای انتقال آب، گاز، نفت و سایر مایعات در صنعت و مصارف ساختمانی استفاده می‌شود. مس قابل اعتمادترین و پرکاربردترین ماده برای لوله لوله کشی در کشورهای توسعه یافته است.

مس در کاربردهای زیرزمینی مفید است؛ چرا که در اکثر محیط‌های زیرزمینی در برابر خوردگی بسیار مقاوم عمل می‌کند. همچنین به دلیل استحکام فوق العاده‌ای که دارد می‌تواند تنش‌های زیرزمینی را بدون آسیب، تحمل کند. البته لوله مسی انواع مختلفی دارد که با توجه به ویژگی‌های متفاوت، آن‌ها را برای استفاده در بسیاری از مصارف متنوع، متناسب می‌کند.

در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا عاوه بر معرفی نحوه ساخت و کاربردهای لوله مسی، شما را با تامین کننده ها و کارخانجات تولیدی نیز آشنا کنیم.

لوله مسی چگونه ساخته می‌شود؟

برای ساخت یک لوله مسی با کیفیت، مراحل زیر باید طی شوند:

  • ذوب و ریخته‌گری
  • کشش اولیه
  • آنیل میانی
  • کشش ثانویه
  • تراز پیچ
  • دستگاه نهایی
  • بخش آنیل نهایی

کاربرد لوله مسی در صنایع مختلف

کاربرد بر اساس نیاز بازار

لوله‌های مسی مورد استفاده، بر اساس نیاز بازار به سه دسته‌ی مختلف تقسیم می‌شوند:

  • TPC: این لوله‌ها به غلت هدایت الکتریکی بالا، بیشتر در صنایع الکتریکی و برای ساخت کابل مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • DLP و DHP: این لوله‌ها هم قابلیت حرارتی بالا و هم قابلیت جوشکاری دارند، به همین دلیل در تولید مبدل‌های حرارتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کاربرد براساس ضخامت

ضخامت لوله‌های مسی نیز می‌تواند بر موارد مصرف آن‌ها تاثیرگذار باشد. لوله‌های مسی بر اساس ضخامت به سه نوع K، L و M تقسیم می‌شوند.

  • لوله مسی نوع M کمترین ضاخمت را دارد. به همین دلیل بیشتر در سیستم آب خانگی و سیستم‌های خلا استفاده می‌شوند؛ چراکه به علت دیواره نازکتر، هزینه‌ی کمتری دارند.
  • از لوله‌های نوع L در لوله کشی داخلی، آتش سوزی و کاربردهای HVAC استفاده می‌شود. علاوه بر کاربردهای خانگی، از آن‌ها در کاربردهای خارج خانه هم می‌توان استفاده کرد.
  • ضخیم‌ترین نوع لوله، لوله مسی نوع K است که عموما در انتقال آب، نشت روغن، جلوگیری از آتش‌سوز، HVAC و دیگر صنایع از آن‌ها استفاده می‌شود. این لوله‌ها مقاومت خوبی دارند و سفت و سخت هستند، برای همین برای کاربردهای زیرزمینی هم مناسب هستند. البته باید در نظر داشت که این نوع از لوله‌ها در برابر گاز آسیب‌پذیر هستند، به همی دلیل در مصارف انتقال گاز از آن‌ها استفاده نمی‌شود.
what-is-copper-pipe-2

موارد مصرف انواع لوله‌های مسی

لوله مسی بر اساس کاربرد و مورد مصرف می‌تواند در چهار دسته‌ی، شاخه‌ای کلافی، کویلی و مویی تولید شود.

لوله مسی شاخه‌ای

این گونه از لوله‌ها، سطحی تمیز، هموار و بدون آلودگی دارند. همچنین این لوله‌ها هدایت الکتریکی بالایی نیز دارند که باعث شده تا در صنایع الکتریکی استفاده شوند. این لوله‌ها مقاومت به خوردگی بالایی نیز دارند. بیشترین موارد استفاده این لوله‌ها در تهویه مطبوع، صنایع برودتی، الکتریکی و بهداشتی است. این لوله‌ها در تاسیسات بیمارستان‌ها نیز به طور گسترده استفاده می‌شوند.

لوله مسی کلافی

این نوع از لوله‌ها به دلیل انعطاف‌پذیری بالا در سیستم لوله‌کشی و دستگاه‌های گرمایشی و سرمایشی استفاده می‌شود. این لوله‌ها عموما به شکل آنیل شده به بازار عرضه می‌شوند.

لوله مسی کویلی (LWC)

این لوله‌های مسی در خط تولید انبوه سیستم‌های حرارتی و برودتی استفاده می‌شوند؛ چرا که این لوله‌ها نرخ هدایت گرمایی بسیار بالایی دارند و تقریبا دو برابر فلز آلومینیوم می‌تواند گرما را منتقل کنند.

لوله مسی مویی (Capillary)

به دلیل قطر بسیار پایین، به این لوله‌ها، لوله مویی می‌گویند. این لوله‌ها در قطرهای ۶ الی ۲۲ میلی متر با آلیاژ SF-CV۲۲ به صورت کلاف به طول ۲۵ تا ۵۰ متر و با آلیاژ SF-CU۳۷ در قطرهای ۶ الی ۵۴ میلی متر به صورت شاخه ای عرضه می‌شود.

what-is-copper-pipe-3

آیا لوله مسی در تاسیسات کاربرد دارد؟

لوله مسی برای انتقال آب با pH خنثی کاربرد دارد. این لوله‌ها عموما دارای پوشش محافظی در برابر خوردگی هستند. ویژگی‌های بسیاری از این لوله‌های مسی باعث می‌شود که استفاده از آن‌ها به کاهش هزینه‌ها در انتقال آب منجر شود.

لوله‌های مسی همچنین خاصیت ضد باکتری و میکروب دارند، در نتیجه استفاده از آن‌ها در خطوط انتقال آب باعث جلوگیری از تکثیر باکتری‌ها و رشد لجن در خطوط انتقال آب و به تبع آن جلوگیری از شیوع بیماری‌ها می‌شود.

کارخانجات تولیدی و تامین کننده های لوله مسی

در ایران، کارخانجات تولیدی بسیاری در زمینه تولید لوله مسی فعالیت می‌کنند.  

بازارمس، توزیع کننده لوله های مسی در سایز  های متفاوت بصورت فروش خرد و عمده است. این مجموعه با دارا بودن تنوعی عالی در انواع لوله مسی، آماده پاسخگویی به نیاز شما مشتریان عزیز می باشد. شما میتوانید با تماس با شرکت و یا ارسال درخواست مکتوب خود از طریق پلت فرم واتسپ برای کالای لوله مسی استعلام قیمت شفاهی و کتبی دریافت نمایید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *